Dalarna

Nyss hemkommen från Dalarna och det jag kan säga nu är att jag gärna hade stannat där i några dagar till. Jag hade inte höga förväntningar när jag åkte dit, för jag har lärt mig att då blir man bara besviken. När vi väl var framme efter tre timmars bilresa, så kändes det som att jag hade kommit till himmelen. Nu kanske jag överdrev en aning, men det var hur mysigt som helst! Huset som vi var i låg i en by, och det kändes som att jag hade hamnat i 'alla barn i bullerbyn'. Alla husen var gammeldags och dom hade dom typiska staketen, röd timmerhus med vita knutar you name it. När jag kom i i vardagsrummet och såg hur det såg ut ville jag bara krypa upp i en av fotöljerna med en kopp te och läsa en bok framför den öppna spisen.

Det är så otroligt skönt att komma bort ibland och få varva ner och ta det lugnt, från det annars stressiga livet. Våran helg har bestått av gitarrspelande, sång, kortlek, promenader, skratt och mycket mer! Jag vill definitivt åka dit fler gånger, det fanns så mycket mer att göra och se men man hinner inte så mycket på en helg.

MEN jag skulle aldrig kunna tänka mig att flytta dit, visst är det mysigt att vara där över en helg eller i en vecka. När man ändå vet att man kommer hem till södertälje, och allt är som vanligt igen. Jag är nog mer en storstadstjej, som är lite bortskämd med att det tar en halvtimme med buss så är du på stan, eller 40min med tåg så är du i sthlm. Visst dom hade också ett "centrum" men det var inte på långa vägar lika stort utbud som här. Trodde dom skämtade när jag frågade om det fanns en skobutik och dom sa att den hette 'Einars skor' man hör ju bara på namnet att det inte finns dom skor jag letar efter. En galleria hade dom också, fast det är nästan skam att kalla det galleria. Den bestod av en frisör, kiosk, tatueringsstudio, och ica...inte riktigt som här hemma.


/Melinda Lövgren Petányi


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0