TANKESTÄLLARE

För några veckor sen trillade det ner en bok i brevlådan, som jag antar att dom skickar ut till alla ungdomar. Boken heter FRED 100 röster mot våld och krig. Jag kollade aldrig riktigt i den, men idag så läste jag en del texter ur den, och jag fastnade för den här. Jag blev faktist lite rörd när jag läste texten, och även Niklas blev det. Det var verkligen en tankeställare, och jag vet att det fortfarande är föräldrar som agar sina barn vilket verkligen är hemskt!

OCH FÖR DEM, som nu så ivrigt ropar   
på hårdare tag och stramare tyglar,
skulle jag vilja berätta vad en gammal
dam en gång talade om för mig. Hon   
var ung mor på den tiden när man
ännu trodde på det där. "spar på
riset och du fördärvar pilten", det
vill säga hon trodde egentligen inte
på det, men en gång hade hennes
lille pojke gjort någonting, så att hon
tyckte han måste få en risbastu, den
första i sitt liv. Hon sa åt honom att
han själv skulle gå ut och ta reda på
ett ris åt henne. Den lille pojken gick
och var länge borta. Till sist kom han
gråtande tillbaka och sa "jag hittade
inget ris, men här har du en sten som
du kan kasta på mig". Då började
mamman också gråta, för hon såg
plötsligt alltihop med barnets ögon.
Barnet måste ha tänkt att "min mor
vill faktist göra mig illa, och då går
det väl lika bra med en sten".
Hon slog armarna om honom,
och det grät en stund tillsammans.
Och sedan la hon stenen på en hylla
i köket, och där fick den ligga kvar
som en evig påminnelse om det löfte
hon gav sig själv i den stunden:
aldrig våld!

Astrid Lindgren


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0